GLEMMER DU OGSÅ AT MÆRKE KROPPEN?

Mærke kroppen

At mærke kroppen

Alle mennesker er født med evnen til at mærke kroppen, og det er virkelig en smart evne, som vi kan bruge til at navigere i livet efter og dermed skabe overskud, sundhed og livskvalitet.

Alligevel render de fleste af os rundt og holder vejret en stor del af tiden og mærker ikke ordentligt efter.

Læs med her hvilke konsekvenser det har i dit liv, når du ikke mærker og få min enkle og konkrete opskrift på, hvordan du kan blive rigtig god til at huske at mærke din krop.

Det behøver nemlig ikke være særlig svært og helt vildt kompliceret at mærke kroppen, men det kræver, at du træffer et valg.

Alle kan finde ud af at mærke kroppen, det er bare ikke alle der gør det.

En lille baby kan mærke når den er sulten, træt, har brug for tryghed eller en tør ble. En baby har ikke udviklet sprog og kan ikke klare tingene selv, så den græder og råber hver gang den mærker sine behov.
I starten pisker mor og far rundt og leger gætteleg for at finde ud af hvilket behov bebs har brug for at få stillet, senere bliver det lidt større barn bedre til både at udtrykke, hvad det har brug for og i højere og højere grad kan det lille menneske også give sig selv mere og mere af det der er brug for.

I en perfekt verden vokser vi alle sammen op og bliver som børn støttet og bekræftet i, at når vi mærker at noget gør ondt eller er ubehageligt, må der en forandring til. Vi lærer af de voksne omkring os at forandring altid er mulig og hvordan vi i de fleste tilfælde selv kan skabe den forandring der er brug for.

Med andre ord: Vi lærer, at det er godt at mærke og reagere på det vi mærker, for så kan vi selv sørge for at vi har det godt.
I den verden som den er i dag (i hvert fald i vores del af verden) bliver vi bare ikke styrket og støttet i at mærke.
Vi lærer tvært imod at lade være med at mærke.

“Sid pænt, hold op med det, snak ordenligt, gør sådan og sådan…”
Mange af os er blevet opdraget til at der er en rigtig måde at være på, og hvis man vil have ros, kærlighed og opmærksomhed så skal man være sådan.

Altså ikke være som man er, men som man bør være.

Derfor ignorerer mange voksne mennesker signalerne fra kroppen:
Vi spiser og drikker ikke det vi har brug for, selvom kroppen sukker efter væske og næring, vi kan holde os meget længe, når vi skal tisse og vi får ikke altid sagt det der skal siges, selvom der er en klump i halsen eller maven, der tigger og beder om at blive forløst. Og det aller værste: Vi er eminent gode til at holde vejret.

Det er noget HELT grundlæggende, vi har aflært, nemlig at lytte til og reagere på kroppen og passe på os selv, sørge for at opfylde vores behov, så vi har noget at gi i denne verden.

Hvorfor undlader vi at mærke kroppen?

Vi har altså lært os selv at kontrollere og ignorere kroppen og vores mest basale behov.
Og for hvad?
For at nå bussen.
For ikke at tage for meget på.
For at spare penge.
For ikke at gøre nogen kede af det.
For at overleve.
For at ingen skal opdage, at vi er kede af det.
For at være effektive på jobbet.
For ikke at fylde for meget.
For ikke at larme.
For ikke at være til besvær.
For ikke at vise, hvordan vi egentlig har det.

For fanden da!! Undskyld mit sprog.

Det er faktisk utrolig trist.

I mit arbejde, hvor jeg møder alle slags mennesker til Body-sds behandlinger og træning, hjælper jeg dem med at genlære at mærke kroppen.

Ofte har jeg klienter, som siger at de er dårlige til at mærke kroppen, at de ikke kan finde ud af det. Dem fortæller jeg altid, at det her med at mærke kroppen, det er ikke noget man kan være dårlig til.

Alle kan finde ud af det, for det at mærke kroppen er ikke ligesom at lære at regne eller tilegne sig andre færdigheder.

At mærke kroppen er medfødt.

Men det kræver at man træffer et valg, om at genoplive sin medfødte evne til at lytte til kroppen, og det kræver også at man tør bruge den til noget og handle ud fra det man mærker.

Hvad sker der, når man ikke mærker kroppen?

Hvis man hele tiden glemmer at mærke eller undervurderer betydningen af det man mærker og ikke reagerer, er man på galt spor.
Hvis man ignorerer kroppen længe nok, kan det udvikle sig til noget rigtig rod både følelsesmæssigt, i tankerne og i kroppen.

Det ser jeg dagligt i min klinik:

Tankerne går i sort
Når man ikke mærker sin krop og ikke reagerer på den, bliver man meget træt. Ens tanker bliver tunge og sløve, så man mister evnen til at fokusere og til at tænke logisk. Man bliver uoplagt, negativ, sortsynet og ude af stand til at løse de mindste problemer .

Følelserne går i kluddermor
Når man lukker for at mærke sin krop kommer der for alvor ubalance i følelserne. På overfladen giver det måske nok en følelse af ro, at lukke af for kroppen, men alle de ting man ikke mærker og ikke reagerer på, hober sig op. Efterhånden kommer der en slags overtryk i systemet. Man bekymrer sig rigtig meget, er anspændt og har meget uro. Det kan føles meget diffust, meningsløst og tomt. Man kan blive usikker og have svært ved at tro på sig selv. Man bliver nemmere sur, vred og ked af det og står det på i længere tid uden at man får gjort noget ved det, kan man opleve angst, depression og stress.

Kroppen gør ondt og bliver syg
Nogen mennesker kan slippe af sted med at undlade at mærke kroppen i meget lang tid uden at uden at få fysiske reaktioner. Andre får reaktioner lige med det samme. Det kan for eksempel være smerter i nakke og skuldre, knæ eller hofter, hovedpine, hjertebanken, sved der lugter, allergier, fordøjelsesproblemer og svimmelhed. Det kan også være alle mulig andre ubekvemme fysiske symptomer.

Disse symptomer er alarmklokker, som vi – hvis vi virkelig ikke vil mærke kroppen – så kan dæmpe for en tid med smertestillende fra apoteket.

For mig at se, er det et kæmpe problem at vi ikke mærker kroppen, som skaber rigtig meget sorg, smerte og sygdom og hver dag optrapper store som små konflikter i hele verden.

Hvad skal vi gøre for at mærke kroppen?

Vi skal først og fremmest beslutte os, for at vi vil genlære at mærke kroppen.

Også når den gør ondt! Altså at vil vil mærke, selvom det vi mærker kan være ubehageligt.
Hvorfor? Fordi vi ellers vender os selv til ikke, at høre det når kroppen fortæller os at den har brug for, at vi handler og forandrer.
Livet består af både op og nedture, så hvis vi forventer, at alle dage skal være lutter lagkage og vi aldrig vil møde modstand, kan vi ikke undgå at blive skuffede. Beslut dig for at være i livet, nyde når det er dejligt og lære af det svære.

Og med beslutningen om at mærke og reagere som udgangspunkt, er det faktisk ikke så meget mere der skal til:

1) TRÆK VEJRET hele tiden. Jeg kan ikke sige det tydeligt og højt nok. Åndedræt er liv. Din krop har brug for ilt. Alle celler både i hjernen, maven og storetåen lever af ilt, så jo mere du trækker vejret, jo bedre vil din krop fungere, jo mere balance er der i dine følelser.Jo bedre kan du koncentrere dig om det du skal.

2) DRIK VAND hver dag. Mindst 2 liter. Giv dig selv et indre brusebad. Vi består af 80 % vand. Det skal skiftes ud, ellers bliver det som grønt grumset mosevand, og det bliver man syg af.

3) BEVÆG DIG så skaber du fysisk forandring i dig selv. Ryst, blødgør, lyt, leg. Gennemstrømning renser dig og fjerner meget ofte toppen af dine bekymringer og giver dig klarhed, så du kan se hvordan du skal komme videre.

4) SPIS NATURLIG & NÆRENDE MAD når du er sulten. Mad er den benzin du kører på. Hvis du kun hælder sukker og kaffe på dig selv, bliver vognen med tiden træt og ødelagt. Det handler ikke om ikke at måtte nyde en kæmpe gammeldags isvaffel ved stranden – det handler om at mærke hvad man egentlig har brug for og spørge sig selv om man fx har lyst til sukker for at dulme en følelse og overveje om man måske skulle få handlet på den følelse og mærke om man stadig har lyst til is.

4) GÅ PÅ TOILETTET når du skal. Lad være med at holde dig. Og hvis din fordøjelse ikke virker optimalt, så få hjælp til at gøre den god igen. Du kan starte med at drikke et glas tempereret vand med en halv presset citron hver morgen.

5) VÆR ÆRLIG & KÆRLIG overfor både dig selv og andre. Sig til og fra og sig hvordan du har det. Luk op for dine følelser. Hvis du har holdt dem inde længe, er det måske en ide at starte sammen med en kropsterapeut, så du ikke hælder 20 års sammenklemte frustrationer ud over din elskede eller dine børn, men begynd at lægge mærke til, hvad du holder inde og hvorfor.

6) GIV TID. Begyndelse kan være svær. Der er måske meget der skal aflæres for, at du kan komme til at mærke dig selv og din krop klart og rent. Vær tålmodig, hav tillid, del med dine nærmeste, hvad du arbejder på og vær ikke for flov til at bede om hjælp, når du har brug for det.

Start nu. Vent ikke til i morgen.

Det er dit liv og dig der vil mærke det allermest, når du begynder at mærke din krop igen.

Men jeg lover dig, at alle mennesker omkring dig vil også kunne mærke det. Du vil starte en lille revolution indefra, og den vil sprede sig som ringe i vandet og lige så stille vil du være med til at skabe en ny og bedre verden for os alle sammen.

 

doro knudsen mærke kroppen

Kan du genkende det jeg skriver og hvad oplever du der sker når du ikke mærker kroppen? Har du fået lyst til at følge opskriften og gå i gang med at mærke? Hvilket punkt bliver sværest for dig og hvorfor?
Jeg vil blive så glad for at få din kommentar herunder og jeg svarer selvfølgelig også hvis du har spørgsmål ♥

Jeg håber under alle omstændigheder at dette indlæg har givet dig lyst til at mærke din krop, og at du har fået ideer til hvor du kan begynde.

De kærligste hilsner
Doro Knudsen
– Body-sds terapeut og din støtte i kærlig og nysgerrig personlig udvikling

 

 

 

Vil du også læse?

2 Comments

  • Reply Lena Dyhrberg 26. september 2016 at 9:10

    Kære Doro.
    Tusind tak for et klogt, kærligt og ærligt budskab til os alle.
    Det er spændende og lærerig læsning, som jeg virkelig slugte.
    Kærlige tanker
    Lena Dyhrberg

    • Reply Doro Knudsen 28. september 2016 at 6:38

      Tusind tak Lena – det er SÅ dejligt at høre. Og dejligt du læser med 🙂

    Leave a Reply